Ook bekend als: Buikwandpijn / Anterior Cutaneous Nerve Entrapment Syndrome / Abdominale Intercostale Neuralgie

A.C.N.E.S. is een beknelde oppervlakkige zenuw in de buikwand die zich kenmerkt door een doffe tot intens scherpe pijn. Meestal is dit in de buurt van de navel. De zenuwbeklemming is soms het gevolg van een litteken, maar kan ook spontaan ontstaan. De pijn in de buik kan als een messteek worden ervaren en zorgt bij ACNES patiënten mogelijk voor extreme hinder in het dagelijks leven.

Veel voorkomende klachten bij A.C.N.E.S. zijn:

• De locatie van de pijn is meestal naast uw rechte buikspier, in de buurt van de navel en soms met 1 vinger aan te wijzen. Er zijn uitzonderingen die zich meer in de zij of aan de achterzijde van de ribbenkast uiten.
  • De pijn, of pijnplek, kan u duidelijk met een vinger aanwijzen
  • Fysieke inspanning verergert de pijn, zoals sporten, dagelijkse activiteiten zoals gebogen zitten, bukken, huishouding, maar ook lachen of niezen.
  • Veranderen van houding kan voor u gepaard gaan met veel pijn, bijvoorbeeld: omdraaien in bed, verzitten op de bank of uit de auto stappen.
  • De plek op uw buik kan een dof gevoel geven en bij een lichte strijking wat verdoofd aanvoelen.
  • Strakke kleding zit niet lekker, het liefst doet u een wijde broek aan of opent u wat knopen/een riem indien dit kan.
  • De pijnklachten kunnen chronisch zijn geworden (u heeft er langer dan 12 weken last van), dit kan resulteren in andere buikklachten, bijvoorbeeld: obstipatie, prikkelbare darmen, kortademigheid, opgeblazen gevoel, brandend maagzuur of verhoogde spanning in de romp/buik.

Operatie ?

In een samenvattend wetenschappelijk onderzoek uit 2016 is gekeken naar de effecten van operaties bij ACNES, hieruit blijkt dat er een matige succesratio is van de ACNES operaties. De bekeken onderzoeken richten zich voornamelijk op acute pijn en matig of niet op het hervatten van de dagelijkse activiteiten en/of sport. Wanneer patiënten louter pijnvermindering aangeven na de ACNES operatie, wordt deze vaak als ‘succesvol’ beschouwd door de behandelend arts. Echter blijven er regelmatig nog functionele klachten achter die het dagelijks leven belemmeren en voor terugval zorgen. De patiënten ervaren de operaties en/of injecties niet altijd succesvol: de technieken zijn soms extra pijnlijk, ingrijpend van aard en hebben negatieve uitwerkingen op psychosociale vlakken (uitzonderingen daargelaten).

ACNES behandelen met fasciatherapie

De vermoedelijke oorzaak van ACNES is een beklemming is van een zenuw in de fascia (bindweefselvliezen) van de buikwand. Deze beklemming in het bindweefsel kan heel goed zonder injecties of operaties behandeld worden(!). Bij onze conservatieve behandeling beïnvloeden wij de omliggende fascia met specifieke zachte technieken. Daarnaast besteden wij ook aandacht aan de lichamelijke en mentale gevolgen van de intense en vaak langdurige pijn in de buik. Uit de ervaringen van onze patiënten en vanuit de Stichting ACNES blijkt dat de mentale gevolgen van de chronische buikpijn, in combinatie met een langdurig traject van meerdere invasieve onderzoeken/operaties, niet onderschat moet worden. De conservatieve behandeling van ACNES kent weinig publiciteit.

Fasciatherapie

Met name de ‘Fascia Gliding’ en Fascia-ACNES techniek om het bindweefsel, de fascia, in en rondom de waarschijnlijke verkleving in haar buikwand losser te maken. Met deze techniek beweegt de therapeut met de vingers het bindweefsel in het gebied met een vooraf bepaalde richting, hoeveelheid druk en gedoseerde traagheid. Bij een correcte uitvoering reageert het bindweefsel door ‘losser’ te worden;
Pijneducatie: Uitleg over welke factoren een rol spelen bij het ervaren van pijn. En hoe u om kan gaan met pijnprikkels en het doseren van activiteiten om weer in beweging te komen.

Voor informatie kunt u terecht bij: Etienne van Buijtenen