Iedereen heeft in zijn leven wel eens hoofdpijn gehad. Vaak is de hoofdpijn onschuldig en gaat het vanzelf weer over, met of zonder medicijnen. In veel gevallen kunnen de hoofdpijnklachten aanhouden en dit heeft een grote impact op uw dagelijks functioneren. In veel gevallen zijn de hoofdpijnklachten goed te behandelen met fysiotherapie of manuele therapie

Heeft u regelmatig terugkerende hoofdpijn? Blijf er niet te lang mee lopen om erger te voorkomen.

Oorzaken hoofdpijn

Hoofdpijn kan veel oorzaken hebben. Spanning, werkdruk en vermoeidheid kunnen hoofdpijnklachten geven, evenals slecht slapen, roken enzovoorts. Bekend zijn ook specifieke hoofdpijnklachten zoals migraine en clusterhoofdpijn.

Half Nederland zit de hele dag achter de computer, hierdoor ontstaan vaak nek- en hoofdpijnklachten door een eenzijdige houding. Door deze eenzijdige houding ontstaat er een hoge spanning van de nekspieren die hoofdpijn kunnen veroorzaken. Ook een bewegingsprobleem in de nek kan hoofdpijn geven, we spreken dan van cervicogene hoofdpijn. Hoofdpijn
Bij spanningsklachten spreken we van spierspanningshoofdpijn. Spierspanningshoofdpijn en cervicogene hoofdpijn zijn goed te behandelen door onze fysio manueeltherapeuten.

Behandeling

De manueeltherapeut kan u helpen bij spierspanningshoofdpijn en cervicogene hoofdpijn (pijn vanuit de nekwervelkolom). Ook kan in sommige gevallen migraine verlicht worden. We brengen uw klachten in kaart en doen een uitgebreid lichamelijk onderzoek om de oorzaak van uw hoofdpijn te vinden.

Manuele therapie bestaat uit het soepel maken van de nekwervelkolom middels mobilisaties en manipulaties. U krijgt ook altijd oefeningen mee om thuis verder aan uw herstel te werken.

Bij spierspanningshoofdpijn ontstaan vaak pijnlijke en gespannen nekspieren die goed behandeld kunnen worden met dry needling.

Bij spierspanningshoofdpijn kunnen ontspanningsoefeningen een positieve bijdrage leveren.

Medical taping helpt goed om pijnlijke nekspieren te ondersteunen zodat u met minder pijn kunt bewegen.

Fasciatherapie is een nieuwe behandelvorm die kijkt naar het hele lichaam.

Bij langdurige hoofdpijnklachten krijgt u vaak een oefenprogramma om de nekspieren te versterken.

Wilt u weten welke behandeling voor u kan helpen om van hoofdpijn af te komen?