Rugpijn is de meest voorkomende klacht van het menselijk lichaam. Rugklachten zijn vaak kortdurend van aard. Nadat u zich heeft vertilt, duurt de pijn meestal een paar dagen en gaat vanzelf over.

In veel gevallen duurt de rugpijn echter langer en gaat het niet vanzelf over. De rugpijn straalt vaak uit in het been en u merkt dat bewegen moeilijker wordt.

Hoe komt het dat de rugpijn niet altijd over gaat? Er zijn diverse factoren die dit herstel belemmeren. Denk hierbij aan spanningen, eenzijdig bewegen, overgewicht of een beknelde zenuw. Samen met u gaan onze fysiotherapeuten op zoek naar de factoren die uw herstel belemmeren. We stellen een behandelplan op en begeleiden u met de modernste behandeltechnieken.

Heeft u rugpijn en wilt u van uw pijn af? Blijf niet te lang doorlopen om erger te voorkomen.

Oorzaken rugpijn

Pijn in uw rug kan plotseling ontstaan, bijvoorbeeld na het tillen van een zwaar voorwerp of na intensief tuinieren. U heeft dan last van rugpijn die vaak uitstraalt in één of beide benen. In deze maatschappij zitten we veel en bewegen te weinig. Half Nederland zit de hele dag achter de computer. Door een ongezond leefpatroon en eenzijdig bewegen ontstaan dan ook vaak rugklachten. Als u rookt of overgewicht heeft is de kans op rugpijn groter. Factoren als stress en werkdruk spelen ook een negatieve rol.Rugpijn
We spreken van aspecifieke rugpijn als de oorzaak van uw rugpijn niet bekend is. Bovengenoemde factoren spelen hierin een grote rol. We spreken van specifieke rugpijn als de oorzaak wel bekend is, bij voorbeeld een hernia, waarbij er een zenuw bekneld is.

Het grootste deel van de mensen met rugpijn heeft aspecifieke rugpijn. Deze klachten komen in onze fysiotherapiepraktijk het meest voor en zijn goed te behandelen. Een categorie patiënten heeft langdurige, vaak terugkomende rugpijn die moeilijk behandelbaar is met reguliere fysiotherapie. We spreken hier over chronische pijnklachten. Deze klachten vereisen een specifieke begeleiding die door Fysiotherapie de Vos gegeven wordt.

Behandeling

Met algemene fysiotherapie krijgt u inzicht in de oorzaak van uw rugpijn, u krijgt houdings- en bewegingsadviezen, en oefeningen om uw rug soepeler en sterker te maken. Pijnlijke spieren worden gemasseerd.

Met manuele therapie worden uw rugwervels soepeler gemaakt (mobilisaties/manipulaties) zodat u weer pijnvrij kunt bewegen.

Dry needling is een effectieve behandelmethode om pijnlijke spierknopen (triggerpoints) te behandelen zodat u beter kunt bewegen met minder pijn.

Als uw rug pijnlijk is kan medical taping uw rugspieren ondersteunen zodat bewegen minder pijnlijk is.

Fasciatherapie is een nieuwe therapievorm die kijkt naar het hele lichaam.

Heeft u een rugoperatie gehad (bijvoorbeeld een hernia) dan bieden wij u middels (sport)revalidatie een oefenprogramma aan om te werken aan uw herstel.

Wilt u weten welke behandelingen bij u effectief zijn?