Wanneer heb je slaapproblemen?                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   Je hebt slaapproblemen als je;

  • te weinig slaapt. Dit is afhankelijk van je leeftijd en de slapeloosheid. 
  • moeite heb met inslapen, langer dan 20 minuten in bed ligt om in te slapen. 
  • vaak wakker wordt en dan niet meer kan doorslapen of te lang wakker ben. 
  • overdag erg moe en slaperig ben.         
  • slaapt op een ongewoon tijdstip, bijvoorbeeld meerdere keren op een dag of pas heel laat of vroeg slaapt.   
  • last hebt van slaapwandelen, nachtmerries, angstaanvallen, tandenknarsen, onrustige benen.

 Hoeveel slaap heb ik nodig?                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         De ene persoon heeft genoeg aan een 5 á 6 uur slaap terwijl een ander wel 9 á 10 uur slaap nodig heeft. Als je onvoldoende slaapt                                         (slapeloosheid)/insomnia) wordt je snel geïrriteerd, ben je prikkelbaar, heb je een slechtere coördinatie, kan je minder goed nadenken, presteer je                   minder, kunnen er gedragsproblemen zijn, is je weerstand-immuunsysteem verminderd en kan je sneller een ongeluk krijgen of veroorzaken.

     Er zijn een aantal factoren die van belang zijn om tot een goede nachtrust te komen. Deze factoren spelen een grote rol bij het inslapen en hebben invloed       op de kwaliteit en kwantiteit van het slapen.   

  • opbouwen van voldoende slaapdruk.
  • je biologische klok reguleren. 
  • arousal/ stress overdag onder controle te hebben.   

                                                                                                                                                                                                                             Oorzaken van slaapproblemen zijn;                                                                                                                                           

  • te veel prikkels, beeldscherm, telefoon, geen licht in je slaapkamer( bv wekker).  
  • Geen klok-wekker-tijd-kijken s ’nachts. 
  • Te spannende film kijken.
  • Omstandigheden die je kerntemperatuur omhoog brengen, sporten, warm bad.
  • Koffie, alcohol, medicatie, bepaalde theesoorten, zwaar eten vlak voor het slapen. 
  • Honger gevoel.
  • Koude voeten.
  • Uitslapen.
  • Jetlag, ploegendienst.
  • overdag dutten.
  • Stress, angst, depressie, gedachten/piekeren.
  • Druk in het hoofd;  eerder de dag afbouwen, overzicht houden(todo list/app), regelmatig pauze kortdurend ontspanning-ademhaling overdag.
  • chronische pijn en geen houding kunnen vinden door pijnklachten.
  • Restless legs, apneu, diabettus, schildklierproblemen, nierziekte, hormonale aandoeningen, astma/benauwdheid.

 

 Wat kan ik doen om beter te slapen?

  • Slaapritueel geeft rust, comfort en veiligheid. bv deur op slot doen, verwarming laag zetten, hond uitlaten, tanden poetsen, kort douchen, iets lezen.
  • Alleen naar de slaapkamer om te slapen of seks. 
  • Rustige indeling.
  • Donker slaapkamer, geen licht, zelfs niet van de wekker of oogmasker (manta slaapmasker).
  • Koude slaapkamer, niet warmer dan 17-18 graden.
  • Frisse lucht.
  • Kussen en matras in één lijn van je wervelkolom, goed vocht regulerend.
  • Stil (oordoppen).

Voor meer informatie over slaapproblemen kunt u terecht bij Etienne van Buijtenen of Ronahi Muhamad.